Nenäpäivä

Nenäpäivä on Nenäpäivä-säätiön (entinen Ylen Hyvä Säätiön) järjestämä hyväntekeväisyyskampanja, joka kutsuu suomalaiset auttamaan maailman kaikkein heikoimmassa asemassa olevia lapsia. Nenäpäivän slogan on ”Hauska auttaa”, ja huumori sekä viihde ovat keskeistä kampanjassa.  

Nenäpäivää on järjestetty Suomessa joka syksy loka–marraskuussa vuodesta 2007 lähtien. Muutaman viikon mittainen kampanja huipentuu marraskuussa vietettävään varsinaiseen Nenäpäivään suorina lähetyksinä Ylen kanavilla.  

Nenäpäivän tarkoituksena on edistää maailman lasten mahdollisuuksia hyvään ja turvattuun elämään. Nenäpäivän lahjoitusten avulla yhä useampi lapsi pääsee kouluun, saa riittävästi ravintoa, rokotetaan tappavien tautien ehkäisemiseksi ja kasvaa turvallisemmassa ympäristössä. 

Työllä saadaan aikaan kestäviä tuloksia, joista hyötyvät lasten perheiden lisäksi ympäröivät yhteisöt. Nenäpäivä ja järjestöt auttavat vuosittain tuhansia lapsia Afrikassa, Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. Tähän mennessä esimerkiksi yli miljoonaa lasta on tuettu koulutiellä ja yli kahden miljoonan ihmisen terveyttä on edistetty. 

Yle tukee nenäpäivää toiminnallaan 

Nenäpäivänä Ylellä nähdään koko illan mittainen suora TV-lähetys, jossa joukko julkisuuden henkilöitä, artisteja, koomikoita ja näyttelijöitä kannustaa kotikatsomoita osallistumaan hyvän tekemiseen ja lahjoittamaan. Nenäpäivän lähetyksessä nähdään tositarinoita maailmalta Nenäpäivän kehitysyhteistyökohteista, live-musiikkiesityksiä ja sketsejä. Illan aikana seurataan, kuinka suureksi Nenäpäivän keräystuotto kasvaa. Tänä vuonna nenäpäivä on perjantaina 11. Marraskuuta.  

Nenäpäivää pyörittää Ylen Hyvä Säätiö, jonka perustivat vuonna 2004 Suomen Punainen Risti, Kirkon Ulkomaanapu ja Suomen UNICEF. Mukana on myös kuusi muuta järjestöä ja Yle, joka tukee keräystä omalla toiminnallaan. Säätiö kerää varoja maailman köyhimpien lasten hyväksi. 

https://nenapaiva.fi/

Kirjoittaja: Iida Länsiharju

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *