ADHD-diagnoosi aikuisiällä

Kirjoittaja: Inka Laine

Ajattelin kirjoittaa blogikirjoituksen omasta ADHD-diagnoosistani, jonka sain lokakuussa 2023. Ensimmäisen kerran tunnistin itsessäni ADHD-piirteitä jo yläasteen alussa. Olisin jo silloin halunnut hakeutua tutkimuksiin, mutta en uskaltanut hakea apua itselleni enkä edes tiennyt mistä sitä hakea. Aloitin sosionomitutkinnon Satakunnan ammattikorkeakoulun syksyllä 2021 ja sain kuulla YTHS:n mielenterveyspalveluista ja hetken kerättyäni rohkeutta, otin yhteyttä tammikuussa 2022. Tutkintoni aikana on käsitelty paljon nepsyaiheita, jolloin omat epäilykseni ADHD:sta vahvistuivat. Nepsypulmiin liittyviltä luennoilta sain tietoa, mitä piirteitä ADHD sisältää, joita tunnistin itsessäni, mutta en ennen osannut yhdistää. Tässä blogikirjoituksessa kerron omasta ADHD-tutkimuksen kulusta sekä millaisia ajatuksia minulla herätti tutkimusten aikana että miten ADHD-piirteet minussa näkyvät. Kirjoitan omista kokemuksistani, joten sinun tutkimuksesi kulku ja mahdolliset piirteet voivat erota minun kertomastani.

ADHD (lyhenne englanninkielen sanoista Attention Deficit/Hyperactivity Disorder) on aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö. Siihen lukeutuu kolme ydinpiirrettä: tarkkaamattomuus, ylivilkkaus ja impulsiivisuus. Eri oireet näyttäytyvät yksilöllisesti eli joillakin voi olla enemmän tarkkaamattomuuden kanssa haasteita, toisilla ylivilkkauden ja impulsiivisuuden tai sitten näiden kaikkien kolmen kanssa enemmän tai vähemmän. ADHD:n alatyyppeihin kuuluu esimerkiksi ADD, jossa taas ei esiinny yliaktiivisuutta tai impulsiivisuutta tai niitä esiintyy vähemmän. ADD:n diagnosoiminen on vaikeampaa, koska piirteet eivät ole niin ulospäin näkyviä. Jokaisella ihmisellä voi joskus olla samankaltaisia piirteitä mitä ADHD pitää sisällään. Aina ei jaksa keskittyä esimerkiksi työtehtäviin, jolloin helposti alkaa selata puhelintaan tai olo on levoton. Erityisesti nykyään älypuhelimet voivat häiritä keskittymistä. ADHD on kuitenkin havaittavissa jo lapsuudessa ja oireet tuovat haasteita jokapäiväiseen elämään.

Oma ADHD-tutkimukseni kesti 1,5 vuotta. Kuten aiemmin kerroin, otin yhteyttä YTHS:n tammikuussa 2022. Ensin täytin alkukartoituslomakkeen, jossa esitin epäilykseni ADHD:sta. Noin viikon päästä tästä psykiatrinen sairaanhoitaja otti minuun yhteyttä ja lähetti minulle täytettäväksi monenlaisia lomakkeita. Niillä kartoitettiin mm. masennusta, ahdistuneisuutta, autismia, eri persoonallisuushäiriöitä ja ADHD-piirteitä. Lomakkeiden täyttämisen jälkeen minulle varattiin labra-aika, jossa minulta otettiin verikokeet (selvitettiin mahdollista munuaisen vajaatoimintaa ja alkoholin liikakäyttöä) ja huumausainetestit. Tämän jälkeen minun tehtävänäni oli kerätä lapsuuden ja nuoruuden ajan terveystietoja. Terveystietojen keräämisen tarkoitus oli katsoa, löytyykö tiedoista ADHD diagnoosia tukevia piirteitä lapsuuden ja nuoruuden ajoilta. Tämä oli erityisen haastavaa, koska minun tietojani oli neljän eri terveysaseman tietokannoissa.  Tietojen keruu prosessia hidasti oma aloittamisen vaikeus ja tunne siitä, että tämä on liian hankalaa ja rasittavaa itselleni. Omasta mielestäni tämä ei ole ihan ADHD-ystävällinen prosessi, ironista.

Kuitenkin saatuani omat tietoni lähetettyä YTHS:lle, minulle varattiin DIVA 2.0 -haastatteluun aika. Siinä minua ja äitiäni haastateltiin eri ADHD-oireista, joita minulla oli nähtävillä lapsuudessa ja miten ne vaikuttavat minuun näin aikuisena. Tämä oli itselleni merkityksellisin vaihe ADHD-tutkimuksissani. Haastattelun aikana koin paljon eri tunteita: ymmärrystä, hämmennystä, katkeruutta ja surua. Ymmärrystä itseäni kohtaan siitä, miksi teen asiat niin kuin teen. Haastattelu myös loi minulle täysin uuden kuvan ADHD:sta ja opin paljon uutta. Katkeruutta ja surua toivat ne hetket, kun oirehdinta on vaikeuttanut omaa elämääni mm. jääkiekkouraan ja kouluun liittyvissä unelmissa sekä oma häpeäni itseäni kohtaan liittyen omiin piirteisiini. Tämä on ehkä isoimpia syitä, miksi olin helpottunut, kun sain diagnoosin. Vihdoinkin sain selityksen siihen, miksi asiat ovat menneet kuin ovat menneet. Nyt minulla on lääkityksen lisäksi iso nippu menetelmiä, joilla pyrin helpottamaan ja sujuvoittamaan omaa arkeani.

Itselläni erityisesti on haasteita tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen kanssa omassa arjessani. Tämä näyttäytyy itselläni niin, että en pysty keskittymään yhteen asiaan pitkäaikaisesti vaan teen montaa asiaa saman aikaisesti saattamatta mitään toiminnoista loppuun. Esimerkiksi kotona siivoaminen on yleensä päämäärätöntä huoneesta toiseen poukkoilemista. Tähän olen keksinyt itselleni toimivan menetelmän eli kasaan toisiin huoneisiin kuuluvat asiat yhteen kasaan/laatikkoon, jolloin turhanpäiväinen poukkoilu vähenee. Pakkaamisessa minulla on tapana muistaa ottaa mukaani yksittäisiä asioita, mutta unohdan oleellisia asioita esimerkiksi hammasharjan tai vaihtovaatteet. Tähän minulla on auttanut yksityiskohtaisen pakkauslistan tekeminen ennen pakkaamisen aloitusta. Kuitenkin itselleni erityisen mieluisiin asioihin voin uppoutua aivan täysin eli hyperfokusoitua. Tällöin esimerkiksi voin pelata jotain videopeliä 12 tuntia putkeen, jonka aikana unohdan syödä, juoda, vastata puhelimeen tai käydä vessassa. Ennalta ehkäistäkseni tätä laitan puhelimeeni herätyksiä, jolloin muistan pitää huolta perustarpeistani.

Sosiaalisissa tilanteissa tarkkaamattomuus tuottaa minulle haasteita. Tuntuu, että päässäni on 54 välilehteä auki, enkä saa niitä mitään suljettua. Lääkitys on onneksi auttanut rauhoittamaan ajatuksenjuoksuani. Keskustellessani toisen kanssa pienikin taustahälinä (toisten ihmisten keskustelut, autojen äänet, tietokoneen näpytys jne.) harhauttaa keskittymiseni täysin, jolloin en pysy kärryillä, mitä toinen yrittää minulle kertoa. Nyt kirjoittaessani tätä blogia Soteekin toimistossa, jossa on ajoittain paljonkin eri häiriöntekijöitä, ajatus ei mahda pysyä kasassa ja keskittyminen kirjoittamiseen on haastavaa. Unohdan myös suullisesti sovittuja tapaamisia. Tämä aiheuttaa usein itselleni häpeää, koska minulle joudutaan usein toistamaan tai muistuttamaan asioista. Olen miettinyt näihin haasteisiin ratkaisuksi esimerkiksi kalenterin käyttöä ja melua vaimentavia korvatulppia, mutta en ole vielä ottanut niitä käyttööni. Korvatulpat voisivat myös hyvä keino vähentää ylikuormitusta, jota taustahälinä aiheuttaa. Ääniyliherkkyyden lisäksi minulla on haasteita erilaisten ruokien koostumusten, hajujen ja vaatteiden materiaalien kanssa, jotka ylikuormittavat minua.

Ylivilkkaus on myös yksi piirre, mikä minussa näyttäytyy erityisen hyvin. Koulussa paikallaan istuminen ja opettajan kuuntelu on ollut minulle haastavaa. Lapsena minulla oli tapana lähteä luokkahuoneesta koulun käytäville haahuilemaan käyttäen verukkeena vessassa käyntiä. Luokan edessä istuminen on aina ollut itselleni epämieluisaa, koska hytkytän tai heiluttelen jalkojani, naputtelen käsiäni tai heilun tuolillani koko ajan ja tiedostan, että se voi häiritä muita. Ylenmääräinen puhuminen on myös aiheuttanut itselleni vaikeuksia, koska häiritsin jatkuvasti muita oppilaita/vierustoveriani. Nykyäänkin nämä edellä mainitsemani asiat tuottavat minulle haasteita. Itse olen nimennyt jatkuvan tekemisen tarpeen ”krooniseksi tylsyydeksi”, mikä on erittäin sietämätöntä.

Impulsiivisuus näkyy minussa pääsääntöisesti rahankäytön ongelmissa. Tililleni kilahtavat rahat yleensä lähtevät yhtä nopeasti kuin tulevat. Monesti on ollut sellainen tilanne, että olen hetken mielijohteesta nettishoppaillut sitä sun tätä, ja jälkikäteen tajunnut, ettei minulla ole varaa maksaa kuukauden vuokraa tai muita tärkeitä laskuja. Onneksi oma lähipiiri on auttanut tällaisissa tilanteissa. Kuitenkin nämä tilanteet aiheuttavat itselleni epäonnistumisen tuntemuksia, koska ajattelen olevani aikuinen ihminen eikä aikuinen ihminen käytä rahojansa tällä tavalla. Ennalta ehkäistäkseni tällaisia tilanteita, olen päättänyt laittaa joka kuukausi rahaa sivuun. Säästäminen on ollut itselleni aina vaikea konsepti, mutta minun täytyy pysyä tässä asiassa päättäväisenä. Impulsiivisuus näkyy myös sellaisena ”teen ensin, mietin jälkeen”-mentaliteettina. Esimerkiksi olen aika loukkaantumisaltis (riskien arvioiminen on vaikeaa).

Vaikka itselleni ADHD-diagnoosin saaminen oli maailmaa mullistava asia, kerron siitä erittäin varoen. Olen itse kuullut monen suusta, jopa sosiaali- ja terveysalalla, vähättelevää puhetta ADHD-tutkimukseen hakevista. ADHD on tituleerattu ns. ”trendi sairaudeksi” ja ”kaikki ovat hieman ADHD”. Tämä on todella sääli, koska jotkut voivat jättää hakematta apua tämän stigman takia. Itse olen miettinyt, että kasvavaan ADHD-diagnoosi määrään vaikuttaa nykyinen tiedonsaaminen ja tietoisuuden lisääntyminen, varsinkin tyttöjen ja naisten keskuudessa. Toivoisin tietoisuuden levitessä, että ymmärretään ADHD:n olevan vahvasti arkielämään vaikuttava asia. Diagnosoimaton ADHD voi lisätä riskiä mielenterveysongelmiin, esimerkiksi ahdistukseen tai masennukseen. ADHD voi myös lisätä riskiä päihdeongelmiin. Siksi ADHD:n tunnistaminen ja diagnosoiminen on tärkeää, sillä oikean avun saamisen merkitys on suuri ja voi tuoda suurta helpotusta jokapäiväiseen elämään. Pelkästään diagnoosin saaminen, voi lisätä henkistä hyvinvointia, sillä omien piirteiden ymmärtäminen voi lisätä myötätuntoa ja armollisuutta itseään kohtaan.  Jotkut ovat pystyneet kääntämään omat ADHD-piirteensä omaksi voimavarakseen, jota ihailen kovasti. Toivoisin itsekin pääseväni joskus siihen pisteeseen.

Fysioterapeutin koulutus ja uramahdollisuudet

Tässä blogissa perehdytään hieman fysioterapeutin koulutukseen ja millaisia uramahdollisuuksia valmistumisen jälkeen avautuu.

Fysioterapeutti on ihmisten toimintakykyä, terveyttä, hyvinvointia ja liikkumista edistävä ammattilainen. Fysioterapeutin osaamista tarvitaan erityisesti silloin, kun ikääntyminen, vamma, kipu, sairaus, toimintahäiriö tai yksilön arjessa oleva tekijä rajoittaa yksilön tai väestön toimintakykyä (Opintopolku.fi). Fysioterapeutti on lailla suojattu ammattinimike, joka tarkoittaa sitä, että vain koulutuksen käyneellä henkilöllä on oikeudet toimia laillistettuna fysioterapeuttina ja näin ollen harjoittaa kyseistä ammattia. Toimintaa valvoo AVI eli aluehallintavirasto sekä VALVIRA eli Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto.

Fysioterapeutti on ammattikorkeakoulututkinto ja opinnot kestävät 3,5 vuotta. Tutkintoa suoritetaan 210 opintopisteen verran. Suomessa fysioterapiaa voi opiskella 17 eri koulussa, joista yhdessä opinnot voi suorittaa ruotsiksi ja pohjoismaiden ainoan englanninkielisen koulutuksen voi suorittaa SAMK:ssa. Englanninkielisen tutkinnon lisäksi SAMK on ainoa ammattikorkeakoulu, joka tarjoaa eläinfysioterapian koulutusta Suomessa.

Yleensä ensimmäisen vuoden opintojen aikana perehdytään perusasioihin, kuten anatomian perusteisiin, yhteisöllisyyteen, asiakaslähtöiseen vuorovaikutukseen, ohjaamisen perusteisiin, toimintakykyyn ja sen arviointiin, esteettömyyteen, biomekaniikkaan, motoriseen oppimiseen sekä terapeuttiseen harjoitteluun. Satakunnan ammattikorkeassa työharjoitteluajaksoa ei ensimmäisenä vuotena ole, joten perusasioihin jää aikaa perehtyä. Mitä pidemmälle opinnoissa pääsee, sitä enemmän fysioterapian teoriaosaaminen syvenee. Viimeisenä vuotena opinnoissa keskitytään tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamiseen. Pähkinänkuoressa koko fysioterapeutin tutkinto koostuu perusopinnoista, ammattiin perehdyttävistä opinnoista, harjoittelujaksoista sekä opinnäytetyöstä.

Fysioterapeutti voi työskennellä muun muassa sairaalassa, terveyskeskuksessa, yksityisissä fysikaalisissa hoitolaitoksissa, urheiluseuroissa jne. Fysioterapeutin uramahdollisuudet ovat monipuoliset ja vaihtelevat riippuen henkilön kiinnostuksen kohteista, erikoistumisesta ja työkokemuksesta. Ohessa muutama esimerkki erikoistumisen vaativista uramahdollisuuksista:

  • Liikunta- ja urheilufysioterapia: Tämä ura keskittyy erityisesti liikunnan ja urheilun parissa työskentelyyn. Fysioterapeutit voivat toimia urheiluseurojen, kuntokeskusten tai valmennusohjelmien osana, auttaen urheilijoita parantamaan suorituskykyään ja ehkäisemään urheiluvammoja.
  • Työfysioterapia: Työfysioterapeutit auttavat työntekijöitä säilyttämään terveytensä ja hyvinvointinsa työpaikalla. He voivat suunnitella ergonomisia työasemia, antaa neuvoja oikeista työtavoista ja hoitaa työperäisiä vammoja ja vaivoja. Jotta voi työskennellä työfysioterapeuttina, vaatii se erillisen pätevöittävän lisäkoulutuksen.
  • Lasten fysioterapia: Lasten fysioterapeutit työskentelevät lasten kanssa, jotka tarvitsevat apua motoristen taitojen kehittämisessä, esimerkiksi lapsilla, joilla on kehityksellisiä viiveitä tai neurologisia haasteita.
  • Ortopedinen Manuaalinen Terapia: Toisin sanoen OMT-fysioterapia on erikoistumisala, joka keskittyy tuki- ja liikuntaelinten ongelmien tutkimiseen, arviointiin sekä hoitoon. Tämä hoitomuoto perustuu manuaaliseen terapiaan eli käsin tehtäviin hoitomenetelmiin, kuten nivelten mobilisointiin, manipulaatioon ja pehmytkudosten käsittelyyn. OMT-fysioterapiassa keskeisenä ajatuksena on kokonaisvaltaisuus ja kliininen päättely. Koulutukseen voivat hakea vain fysioterapeutit ja lääkärit ja koulutuksen kesto on 2,5 vuotta.
  • Koulutus ja tutkimus: Joillekin fysioterapeuteille ura voi kulkea opettamisen tai tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) suuntaan. He voivat työskennellä yliopistoissa, ammattikorkeakouluissa, terveydenhuollon oppilaitoksissa tai tutkimuslaitoksissa opettaen tulevia fysioterapeutteja tai osallistuen kliiniseen tutkimukseen.
  • Johtotehtävät ja konsultointi: Kokeneet fysioterapeutit voivat edetä johtotehtäviin esimerkiksi terveydenhuollon organisaatioissa tai toimia konsultteina terveydenhuollon alalla, antaen neuvoja ja asiantuntemusta fysioterapian alalla. Mikäli johtotehtävät ja konsultointi kiinnostaa, on suositeltavaa vahvistaa omaa osaamista suorittamalla esimerkiksi ylemmän amk-tutkinnon tai fysioterapian maisteriohjelman yliopistossa.

Fysioterapeuttina työskentely ei itsessään vaadi erikoistumiskoulutusta, näin ollen valmistumisen jälkeen voi työskennellä niin sanotuissa ”perustason tehtävissä” muun muassa palvelutaloissa, apuvälineiden parissa ja sairaalan/terveyskeskuksen vuodeosastoilla, jossa fysioterapeutti vastaa terveyttä ja toimintakykyä edistävästä ja ylläpitävästä ohjauksesta, erilaisista terapeuttisista harjoitteista sekä manuaalisesta terapiasta.

Tällä hetkellä olen itse toisen vuoden fysioterapeuttiopiskelija englanninkielisellä linjalla. Opinnoista olen tykännyt todella paljon ja ala tuntuu omalta. Ennen Soteekkia olen tehnyt yhden harjoittelun geriatrisella kentällä ja pidin tästä harjoittelusta todella paljon. Harjoittelussa tunne siitä, että olen valinnut oikean alan, vahvistui entisestään. Valmistumisen jälkeen haaveenani olisi erikoistua OMT-fysioterapiaan ja/tai äitiysfysioterapiaan. Erikoistumismahdollisuuksia on niin valtava kirjo fysioterapiassa ja jokainen niistä vaikuttaa todella mielenkiintoiselta. Näin ollen voi myös olla, että tämänhetkiset urahaaveet muuttuvat opintojen edetessä.

Mikäli kuntoutus ja terveydenedistäminen sekä ihmisläheinen ala kiinnostaa on fysioterapeutti hyvä alavaihtoehto.

Kirjoittanut Alexandra

Sairaanhoitajaopiskelija Kiinasta

Opiskelen Samkissa sairaanhoitajaksi, aloitin 2022 Tammikuussa.   Nyt olen asunut täällä noin 2 vuotta, saavuin Suomeen maaliskuussa. Samkin koulu on vahvistanut opiskeluani ja olen oppinut tutkimaan asioita itse ja hakemaan tietoa. Aikaisemmin kun asuin täällä tuntui kaikki on vaikealta, opiskelu ja kieli olivat tosi vaikeita. Nyt pikkuhiljaa kaikki on helpompaa. Toisessa harjoittelussani opin perushoitotaitoja ja nyt olen Soteekissa, jossa opiskelen ryhmätyötaitoja ryhmän kanssa ja asiakkaan kanssa palvelusuunnitelmien tekemistä. Soteekki on auttanut minua oppimaan mitä tarkoittaa yhteistyö ja miten voin sitä toteuttaa omassa harjoittelussani ja tulevaisuudessa työssä. Nyt nautin harjoittelustani. Samkissa opiskelu on haastavaa ja myös opettavaista. Olen kuullut, että Suomessa on tosi hyvä opetus peruskoulussa ja Suomi on useana vuonna pärjännyt hyvin koulujen  tasomittareissa. Nyt tosin PISA tulokset ovat  Suomen koulutasolla alentuneet ja olen kiinnostunut mistä tämä johtuu.

Suomessa opiskellessa minua kiinnostaa eniten saattohoito. Olen henkilö, joka pelkää kovasti kuolemasta puhumista, mutta ihmisinä meidän on kohdattava kuolema. Sairaalassa työharjoittelussani potilas menehtyi. Muiden sairaanhoitajien avustuksella teimme hänelle viimeiset jäähyväiset. Esimerkiksi iho puhdistetaan, virtsakatetri poistetaan ja lopuksi vartalo peitetään valkoisilla lakanoilla ja kukilla. Pelkäsin kohdata kuoleman. Mentorini rohkaisi minua, että sairaanhoitajana tämä on työ, joka minun on kohdattava. Opettaja toivoi, että voisin voittaa itseni, joten yritin pitää vanhan miehen kädestä. Itkin sillä hetkellä. Herkät tunteeni saivat minut hyvin vastahakoiseksi sanomaan hyvästit hänelle. Työharjoittelun aikana vastasin hänen kylvytyksestä, perushoidosta ja ruumiinlämmön mittaamisesta. Verensokerin mittaaminen ja perushoito mahdollistivat henkilökohtaisen hoitosuhteen luomisen potilaaseen.

Samalla pidän erittäin paljon myös Suomen koulutussuunnittelusta ja itsenäisestä oppimisesta. Itsenäisen opiskelun tarkoitus on, että opiskelija ymmärtää itse tiedon merkityksen. Tämä on merkityksellisempää kuin  se, että opettaja puhuu ja oppilaat kuuntelevat. Kiinan ja Suomen vertailu kouluasteilla on vaikeaa, koska en ole itse ollut perustason opetuksessa Suomessa. Kiinan opetus antoi minulle hyvät lähtökohdat ja halusin myös nähdä mitä toisilla mailla olisi antaa. Kesätyö ja harjoittelut ovat opettaneet myös mitä minun työ tulee olemaan. Sairaanhoitajan opiskelu on kivaa koska opin miten voin auttaa ihmisiä.

Kansainvälinen halauspäivä

Kirjoittanut Alexandra

Maailmalla vietetään vuosittain kansainvälistä halauspäivää 21. tammikuuta. Kuten moni muukin enemmän tai vähemmän tunnettu merkkipäivä, myös halauspäivä on saanut alkunsa Yhdysvalloista. Idean halailulle pyhitetystä päivästä toi ilmoille henkilö nimeltä Kevin Zaborney vuonna 1986. Zaborney koki, että amerikkalaisille tunteiden näyttäminen julkisesti oli häpeällistä ja toivoi ideansa muuttavan tätä parempaan suuntaan. Päiväksi valikoitui tammikuun 21. päivä, sillä Zaborneyn mielestä ihmiset ovat alakuloisimpia joulun ja ystävänpäivän välisenä aikana.

Suomessa halauspäivää on tyypillisesti vietetty kouluissa, jolloin oppilaat ovat askarrelleet itsellensä kartonkisen sydämen, johon he keräilevät toisiltaan nimiä halausta vastaan. Yleisesti halauspäivä ei Suomessa kuitenkaan ole merkkipäivistä se kaikkein tunnetuin, näin ollen sen viettäminen rajautuu pääosin juuri ala- ja yläkouluihin.

Halauspäivän tarkoituksena on rohkaista ihmisiä halaamaan ystäviä ja sukulaisia normaalia enemmän. Halaamisella on myös tutkitusti paljon myönteisiä vaikutuksia ihmisen niin fyysiseen kuin psyykkiseen terveyteen. Jo 20 sekuntia halaamista esimerkiksi ennen stressaavaa suoritusta, kuten luokan edessä esiintymistä, voi se vaikuttaa stressitasoon alentamalla veranpainetta sekä sykettä. Halaamisen yhteydessä tapahtuvan kosketuksen seurauksena aivot vapauttavat oksitosiinia eli mielihyvähormonia. Oksitosiinin lisääntyminen elimistössä voi myös lievittää kipua. Halaaminen luo turvallisuuden tunnetta ja sitä myöten myös vähentää ahdistusta.  

Halauksella voi vaikuttaa positiiviesti toisen henkilön päivään ja vain yksi halaus voi merkitä toiselle todella paljon. Muistakaa siis kaikki halata ystäviä ja läheisiänne halauspäinä ja myös siitä eteenpäin! 😊

Lähteet:

https://www.ess.fi/teemat/9806

https://bimcal.com/calendar/international-hugging-day

Joulunihme Ukrainaan

Mistä tässä tapahtumassa oli kyse?

Marraskuun lopussa osa Soteekin opiskelijoista osallistui joululahjatoimintaan. Tapahtuman järjesti Ohjaamo yhteistyössä Diakonia-ammattikorkeakoulun kanssa. Ideana oli, että lähetetään joululahjoja Ukrainan lapsille. Porin ja lähiseutujen ihmiset saivat tuoda lahjoja, ja me vapaaehtoiset kokosimme paketit kasaan ja paketoimme ne. Tapahtuma kesti kokonaisuudessaan viikon, mutta tässä ei ole mukana kaikkia valmisteluita, joita järjestäjät ovat tehneet etukäteen. Maanantain ja tiistain aikana ihmiset saivat tuoda lahjansa ja näiden päivien sekä torstain aikana kaikki lahjat paketoitiin. Perjantaina paketit lähetettiin Ukrainaan.

Mitä Soteekin opiskelijat tekivät siellä?

Soteekin opiskelijoille tarjottiin mahdollisuus työskennellä viikon ajan tämän projektin parissa, keräten työtunteja ja saaden todistus. Olimme siellä avustamassa lahjojen vastaanottamisessa ja paketoinnissa. Pakkasimme myös paketit laatikoihin, jotta ne voisi kuljettaa turvallisesti.

Mitä mieltä oppilaat ovat tapahtumasta?

Tapahtuma oli erittäin hieno kokemus. Monet ihmiset lahjoittivat lahjoja, etenkin käsin tehtyjä villasukkia. Oli sydäntä lämmittävää tavata ihmisiä, jotka juuri käyttivät rahansa lapsille, joita eivät tunne ja joilta he eivät saa mitään reaktiota tai henkilökohtaista kiitosta. Lahjojen paketoiminen oli joskus hyvin vaikeaa, sillä mukana oli myös nalleja tai lelutraktoreita. Meillä oli hauskaa, ja paketointi taitoa oli hyvä harjoitella näin joulun lähestyessä.

Mitä lahjoille nyt tapahtuu?

Lahjat lähetettiin Ukrainaan, ja ne saapuivat sinne joulukuun alussa. Fida International jakoi lahjat rintamalla eläville lapsille ja orvoille. Lisätietoja lahjojen matkasta löydät ”Ukrainan Kansalle” -otsikon alta internetistä ja Instagramista.

https://ukrainankansalle.fi/

https://www.pori.fi/uutinen/etusivun-uutiset/ohjaamo-porin-ja-diakonia-ammattikorkeakoulun-monikulttuurinen-ohjaustyo-ohjaamossa-hankkeen-christmas-miracle-to-ukraine-joululahjakerays-onnistui-yli-odotusten/24/11/2023/

https://www.diak.fi/hakeminen/?gclid=EAIaIQobChMIp9SZ2rb_ggMVDQCiAx2iygGIEAAYASAAEgJSZfD_BwE

https://ohjaamot.fi/?utm_source=GoogleAds&utm_medium=search&utm_campaign=ohjaamoviikko23&gclid=EAIaIQobChMIv5-lz7b_ggMVNReiAx2k-gcaEAAYASAAEgKVnPD_BwE

https://www.instagram.com/ohjaamo_pori/

Kuva: sunfish.photography

#christmaspresentstoukraine

Kirjoittajat: Anna Hagmann, Vilma Kaisla ja Jemina Nurminen

Itsenäisyyspäivä 6.12

Mikä on itsenäisyyspäivä?

Itsenäisyyspäivää juhlitaan Suomessa 1917 tapahtuneen itsenäistymisen kunniaksi. Suomi on kuulunut Ruotsin vallan alle ja liittyi osaksi Venäjän valtakuntaa vuonna 1809. Kun marraskuussa 1917 Venäjällä tapahtui vallankaappaus, Suomen itsenäistyminen alkoi edetä. Suomen itsenäisyysjulistus hyväksyttiin eduskunnassa 1917. Itsenäisyyspäivä on taustaltaan vakavamielinen lippujuhla, joka liittyy sodan ja sodassa kaatuneiden muistelemiseen. Itsenäisyyspäivää vietetään siis 6.12. vuosittain, joka on pyhäpäivä, jota vietetään valtakunnallisesti palkallisena vapaapäivänä. Vuonna 2023 itsenäinen Suomi täyttää 106 vuotta.

Miten itsenäisyyspäivää juhlitaan?

Suomen ensimmäisen presidentin ajoista alkaen perinteenä on ollut tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotto eli puhekielessä Linnan juhlat, Suomen puolustusvoimien paraati sekä soihtukulkueet, kuten partiolaisten ja ylioppilaiden kulkue. Muihin itsenäisyyspäivän perinteisiin kuuluu itsenäisyyspäivän juhlajumalanpalvelus, itsenäisyyspäivän lipunnosto Tähtitorninmäellä, lasten itsenäisyyspäivän juhla, Tuntematon sotilas -elokuvan esittäminen, sankarihaudoilla että hautausmaalla vierailu sekä kahden kynttilän sytyttäminen. Musiikin osalta olennaisina itsenäisyyspäivään kuuluu Maamme-laulu, Porilaisten marssi, Finlandia-hymni ja Veteraanien iltahuuto.

Satakunnan alueen itsenäisyyspäivän juhlallisuudet:

Pori

  • 5.12. Isänmaallinen konsertti klo 18–19.30, Keski-Porin kirkko
  • 6.12. Jääshow, klo 12–14, Enersense Areena
  • 6.12. Itsenäisyyspäivän juhla, klo 13–15, Promenadisali

Kankaanpää

  • 6.12 Itsenäisyyspäivän juhla, klo 10–14, Kankaanpään kirkko, Kankaanpääsali

Nakkila

  • 6.12. Itsenäisyyspäivän juhlakonsertti, klo 10–12.30, Nakkilan kirkko

Harjavalta

  • 6.12. Itsenäisyyspäivän juhla, klo 10–13.45, Harjavallan kirkko, Harjavalta-Sali

Mitä itsenäinen Suomi tarkoittaa Soteekkilaisille?

Itsenäinen Suomi tarkoittaa meille vapautta, ylpeyttä omasta maastamme, oman kielen ja kulttuurin omaamista. Turvallisuutta kävellä ulkona. Valinnanvapautta, demokratiaa. Saamme olla oma maamme ja ei tarvitse olla kenenkään muun maan vallassa. Mutta tietysti myös palkallista vapaapäivää tai tuplapalkallista työpäivää.

https://www.paivyri.fi/info/liputuspaiva/suomen-itsenaisyyspaiva/#itsenaisyyspaiva-tahtitorninmaella

https://finlandabroad.fi/web/grc/ajankohtaista/-/asset_publisher/TV8iYvdcF3tq/content/suomen-tasavallan-itsenaisyyspaiva/384951

https://www.xn--liputuspivt-s8ac.fi/suomen-itsenaisyyspaiva/

https://um.fi/suomen-itsenaistyminen

Kirjoittajat: Hagmann Anna ja Kaisla Vilma

Kirkasvalolamput

Kirkasvalolamput, tarvitsenko niitä?

Kun kuulin ulkomaalaisena kirkasvalolampuista ensimmäistä kertaa, suhtauduin siihen skeptisesti. En uskonut, että näiden lamppujen pitäisi todella auttaa väsymykseeni, koska en edes hyväksynyt sitä, että uneliaisuus johtui auringonvalon puutteesta. Siitä huolimatta aloin lukea kirkasvalohoidosta ja aloin nähdä sen takana olevan logiikan. Lopulta aloitin työskentelemään tällaisen lampun edessä ja se auttoi minua todella paljon pääsemään yli väsymyksestäni. Joten seuraavaksi näet kaikki tiedot, jotka saivat minut kokeilemaan kirkasvalolamppua ja selityksen sen käyttöön, jotta vakuutut!

Aloitetaan alusta, jokaisella ihmisellä on erilaisia rytmejä, mitkä vaikuttavat kehomme säätelymekanismeihin sekä toimintoihimme. Monet näistä toteutuvat päivästä toiseen itsestään. Tästä syystä niitä kutsutaan vuorokausirytmiksi. Yksi tämän tekstin kannalta tärkeimmistä vuorokausirytmeistä on uni-valve-sykli.

Uni-valve-sykli vaikuttaa ihmisen energia- ja aktiivisuustasoihin. Myös ympäristö ja siitä saatavat viitteet, kuten auringonvalo vaikuttaa tähän sykliin. Kun ihminen saa auringonvaloa, alkaa keho tuottamaan serotoniinia, joka auttaa meitä pysymään hereillä ja aktiivisena. Öisin auringonvalo vähenee ja kehon sisäinen kello käynnistää melatoniinin tuotannon. Melatoniini auttaa elimistöämme nukahtamaan ja pysymään unessa.

Mutta mitä tapahtuu tähän aikaan vuodesta, kun auringonvaloa ei ole paljoa ja suurin osa päivästä vietetään sisätiloissa? Loogisesti, me emme saa tarpeeksi auringonvaloa. Vähäinen auringonvalon saanti aiheuttaa serotoniinin ja melatoniinin riittämätöntä tuotantoa, mikä voi johtaa väsymykseen, uupumukseen, motivaation puutteeseen ja vakavimmissa tapauksissa jopa masennukseen ja unettomuuteen.

Tässä vaiheessa esiin tulee kirkasvalo terapia. Kirkasvalolamput jäljittelevät luonnollista auringonvaloa ja voivat siten auttaa käynnistämään serotoniinin ja melatoniinin tuotantoa. Lamput auttavat siis korvaamaan menetetyn auringonvalon määrän ja auttavat meitä saamaan enemmän energiaa ja positiivisuutta päivällä, sekä auttavat meitä nukahtamaan helpommin illalla. Kirkasvalolamppuja voidaan siis käyttää syys- ja talvikaudella menetettyä auringonvaloa, mutta myös auttamaan erilaisissa häiriöissä, kuten masennuksessa, dementiassa tai jopa aikaerorasituksessa.

Lopuksi miten lamppuja kannattaisi käyttää?

Aiheesta tehdään vielä paljon tutkimusta, ja käyttötapa riippuu myös siitä mikä vaikutus halutaan saavuttaa. Auringonvalon korvaamiseksi ja kehon järjestelmän aktivoimiseksi on suositeltavaa istua joka aamu vähintään 30 minuuttia lampun edessä. Pitää kuitenkin muistaa, että lamppuun ei saa koskaan katsoa suoraan, vaan niiden läheisyydessä on tarkoitus tehdä jotakin, esimerkiksi työskennellä, lukea tai syödä. Lampun läheisyydessä on kuitenkin pidettävä silmiä auki, jotta saadaan vaikutus.

Jos haluat itse testata kirkasvalolamppuja, löydät ne SAMK:n kirjastosta joka arkipäivä (maanantaista perjantaihin) 08:00-10:00. Keskiviikosta perjantaihin lampun läheisyydessä on luvassa myös ohjelmaa.

https://www.sleepfoundation.org/circadian-rhythm

https://www.day-lights.com/homepage/how-light-therapy-works/

Kirjoittajat: Anna Hagmann, Vilma Kaisla & Jemina Nurminen

Vanhemmuus hoitoalalla 

Työn, opiskelun ja perhe-elämän yhdistäminen saattaa olla haasteellista monille perheille sekä yksinhuoltajille. Moni miettii perheellistymisestä polttavia kysymyksiä kuten ”Haluanko lapsia?”, ”Riittääkö raha elättämään lasta?”, ”Mitä tapahtuu työlleni?” tai ”Minkälainen tulevaisuuteni tulee olemaan?”. Monesti luullaan, että lapsen saamisen jälkeen koko muu elämä niin sanotusti loppuu eikä ole aikaa ja jaksamista käydä enää töissä, opiskella tai nähdä ystäviä. Näistä syistä sosiaalisessa mediassa usein kuvataan lapsen saaminen negatiiviseen ja kielteiseen sävyyn. On kuitenkin mahdollista sovittaa yhteen opiskelu, työ ja lapsiperhearki. Uran, perheen ja opiskelun yhteensovittamiseen tarvitaan perheystävällistä ja syrjimätöntä työelämää, tasavertaista vastuuta hoivasta, kodista ja niihin liittyvästä metatyöstä ja laadukasta varhaiskasvatusta sekä muita perheiden palveluita ja tukiverkkoja. On siis mahdollista lapsiperhearjessakin haaveilla uudesta työurasta ja muusta itselle tärkeästä asiasta. Vanhemmuus saattaa luoda lisää uusia ja erilaisia tavoitteita ja unelmia. Perheellistymisen ei tarvitse merkitä uran katkeamista tai haaveilun lopettamista.  

Teetimme tätä tekstiä valmistellessamme pienimuotoisen kyselyn, johon vastasi vanhemmat, jotka opiskelevat saman aikaisesti. Ensimmäinen kysymyksemme liittyi hoitoalalle hakeutumiseen. Kaikki vastanneet olivat samaa mieltä, että hoitoalalla on hyvä työllistymistilanne, oma kiinnostus alaan ja myös ihmisläheisyys nousi vastauksissa esille. Lapsen saamista opintojen aikana ei ole koettu suureksi ongelmaksi, vaikka opinnot ovatkin lykkäytyneet. Osa oli suorittanut kursseja jo etukäteen. Suurin osa vastaajista ei ollut tällä hetkellä työelämässä opiskeluiden ja perhe-elämän ohella. Suurin osa vastaajista koki oman jaksamisensa tyydyttäväksi ja 25 % hyväksi.  

Kysyimme myös ajan käytöstä ja avun tarvitsemisesta. Kaikki vastanneet tarvitsivat apua lasten hoidossa paljon. Apua saadaan esimerkiksi omilta vanhemmilta. Ajankäytön hallinta on koettu sujuvan hyvin, vaikka omien ystävien ja muu sosiaalinen elämä on jäänyt vähäiseksi. Hoitoalalla palkkaus on noussut viime aikoina otsikoihin mediassa. Vastaajista suurin osa oli sitä mieltä, että hoitoalan palkka ei riitä elättämään perhettä. Omat ja puolison tulot yhteenlaskettuna rahat kuitenkin riittävät hyvin elättämään perheen. Lapsen kehityksestä koetaan jäävän paitsi, kun itse käy koulussa ja työelämässä.  

Alla vielä vinkkilista ruuhkavuosista selviytymiseen 

  1. Vahvista itsetuntoasi esimerkiksi listaamalla onnistumisiasi. 
  1. Tunnista rajasi ja vahvista voimavarojasi esimerkiksi tunnistamalla mikä lisää omaa jaksamistasi ja tekee sinusta energisen. 
  1. Lisää itsetuntemustasi esimerkiksi tekemällä lista omista vahvuuksistasi. 
  1. Kasvata itsemyötätuntoa ja huomaa asioiden hyvä puoli esimerkiksi pitämällä päiväkirjaa, johon kirjoitat päivittäin kolme asiaa, joista olet kiitollinen tai on mielestäsi mennyt hyvin. 
  1. Älä jää yksin vaan hae tukea lähipiiristä, verkostoista tai yhteiskunnalta. 

Lähteet: 

https://www.mothersinbusiness.fi/tyo-ja-perhe-eri-elamantilanteissa

Tatuoinnit sosiaali- ja terveysalalla

Tatuointien historiaa

Tatuointien alkuperää on mahdotonta sanoa tarkasti. Tatuointeja on tehty pitkään ympäri maailmaa. Tatuointeja on yhdistetty paljon rikollisuuteen ja ennen muun muassa vankeja, sotilaita ja seksityöntekijöitä on merkitty tatuoinneilla.

Tatuointien varhaisimmat merkit ovat näkyneet jo 10 000 vuoden takaa ihmisten erilaisista kulttuureista. Eri puolilla maailmaa esiintyy erilaisia tatuointikulttuureita. Tatuointeja on esiintynyt Euroopassa jo 1700–1800-luvuilla. Niin sanottu ”uusi tatuointi” ilmestyi länsimaihin 1960-luvulla ja Suomeen myöhemmin. Uudistuneen tatuoinnin tarkoituksena on muokata kehoa sekä kuvata yksilön omaa identiteettiä.

Muinoin tatuoinnit tehtiin rikkomalla iho tatuoitavalta alueelta esimerkiksi kalan hampaalla, terävällä kivellä, teroitetulla luulla tai puutikulla. Vasta 1700-luvulla maorit (eli Uuden-Seelannin alkuperäiskansa) alkoivat käyttää tatuoimiseen metallisia neuloja, joiden avulla kuvista saatiin aikaan symmetrisempiä.

Suomessa ensimmäiset viralliset tatuointistudiot perustettiin vasta 1980- luvun lopulla, koska siihen saakka terveysviranomaiset eivät antaneet lupaa viitaten terveydellisiin haittoihin.

Tatuoinnit nykypäivänä Sosiaali- ja terveysalalla

Nykypäivänä tatuoinnit ovat yleistyneet maailmassa ja niiden näkyvyys katukuvassa on melko yleistä. Ihmisten suhtautuminen tatuointeihin on muuttunut ajansaatossa, sillä tatuoinneista on tullut osa ihmisten identiteettiä ja moni haluaakin tuoda itseään esille kuvien ansiosta.

Ennen näkyvällä paikalla olevat tatuoinnit ovat voineet vaikuttaa työn saamiseen ja asettaneet työnhakijasta tietynlaisia ennakkoluuloja. Tatuointeja on voitu yhdistää esimerkiksi rikollisuuteen, erilaisiin uskontoihin sekä jopa pahoihin henkiin. Nykyään tatuointeihin suhtaudutaan suvaitsevaisemmin, eikä tatuoinnit saisi vaikuttaa työn saamiseen sosiaali- ja terveysalalla. Silti edelleen osalla varsinkin vanhemmilla henkilöillä voi olla oletuksia tatuointeja kohtaan.

Tatuointien hyödyt sosiaali- ja terveysalalla

Tatuoinnit ovat kehon muokkauksia, kehotaidetta tai taideterapiaa.

– Henkilöillä, joilla on tatuointeja, on korkea arvostus tai minäkuva.

– Parantaa yksilön käsitystä itsestään.

– Antaa yksilölle tunteen kuulumisesta yhteisöön, joka on hänelle tärkeä.

– Tehostaa immuunijärjestelmää, koska tatuoinnin ottamisen yhteydessä kehosi uskoo, että sinua haavoitetaan, jolloin immuunivasteesi käynnistyy ja kehosi toimii puolustaakseen sinua tunkeutujilta, parantaakseen haavan ja suojellakseen sinua.

– Tatuointien ottaminen auttaa sinua sopeutumaan stressitilanteisiin ja mahdollisesti parantaa kehoa vapauttamaan vähemmän kortisolia tulevassa stressissä (HUSH Anesthetic, 2021).

Tatuointien riskit sosiaali- ja terveysalalla

-Tatuoidut henkilöt voivat kokea esimerkiksi syrjintää, väheksyntää ja he voivat kohdata ennakkoluuloja.

– Tatuointiprosessi vahingoittaa ihoa, jolloin rikkoutuneiden verisuonten ympärille muodostuu verihyytymä ja syntyy mustelma.

– Aiheuttaa aseptisen tulehduksen.

– Voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja yliherkkyyttä tatuointimusteen vuoksi, koska musteet sisältävät aineita, jotka voivat aiheuttaa allergioita (vihreä mustekromi, sininen mustekoboltti ja keltainen mustekadmium).

– Tatuoinnit voivat johtaa keloidien syntyyn, jotka ovat kuitumaisen arpikudoksen muodostumia, jotka johtuvat liiallisesta kudoksen korjautumisesta trauman tai viillon seurauksena.

– Tatuointien värit edistävät solujen stressiä ja heikentävät mitokondrioiden toimintaa. Esimerkiksi musta tatuointiväriaine sisältää bentsopyreeniä, fenolipitoisuuksia ja polysyklisiä aromaattisia hiilivetyjä, jotka vähentävät ihosolujen mitokondriotoimintaa ja rajoittavat siten niiden terveyttä.

Soteekki opiskelijoiden haastatteluita

Anonyymi:

  1. Mitä tatuoinnit merkitsevät sinulle?

Tatuoinnit merkitsevät minulle itseilmaisua ja sitä mistä pidän. Haluan esitellä suhdettani perheeseeni niiden kautta.

  • Millaisia reaktioita olet saanut tatuoinneistasi asiakkailta tai työkavereilta?

Monet heistä ajattelevat, että tatuoinnit ovat suloisia, kun ne ovat pieniä eikä liian monimutkaisesti suunniteltu.

  • Mikä sana sinulle tulee ensimmäisenä mieleen, kun kuulet sanan ”tatuointi”?

Itseilmaisu.

  • Mikä on sinun motivaatiosi tatuointien ottamiseen?

Ne ovat muistoja, joita haluan aina vaalia.

Yalin:

  1. Mitä tatuoinnit merkitsevät sinulle?

Ne ovat osa minua ja kaikilla niillä on yksilöllinen merkitys, joten siksi olen ottanut ne.

  • Millaisia reaktioita olet saanut tatuoinneistasi asiakkailta tai työkavereilta?

Moni on sanonut, että on hienoa, kun olen ottanut ne. Jotkut sanovat, että on häpeällistä, kun tatuoin ihoni ja miksi olen tehnyt niin itselleni. Nämä kommentit ovat suurimmaksi osaksi ikäihmisiltä.

  • Mikä sana sinulle tulee ensimmäisenä mieleen, kun kuulet sanan ”tatuointi”?

Mietin itseäni, kun kuulen sanan tatuointi.

  • Mikä on sinun motivaatiosi tatuointien ottamiseen?

Aloitin tatuointien ottamisen, kun olin 17-vuotias ja otin ensimmäisen tatuointini isäni kuolemani vuoksi. En kuitenkaan pystynyt lopettamaan niiden ottamista sen jälkeen, vaan jatkoin.

Lähteet:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5868782/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5632599/

https://hushanesthetic.com/blogs/community/health-benefits-of-tattoos

http://www.artlinetattoo.com/

Syksyn 2023 ensimmäinen Soteekkiryhmä

Tätä postausta kirjoittelee kolme sosionomiopiskelijaa ja haluamme tuoda esille, että mitä kaikkea Soteekissa suoritettavaan moniammatilliseen yrittäjyysharjoitteluun kuuluu. Sosionomilla yrittäjyysharjoitteluun on varattu yhteensä 133 tuntia, johon sisältyy myös alkuinfot, loppupalautteet, perehtyminen sekä harjoitteluraportin kirjoittaminen.

Soteekissa toimitaan moniammatillisessa tiimissä yhdessä sairaanhoitajien ja fysioterapeuttien kanssa. Soteekissa harjoitteluaan suorittavat myös englanninkielisellä linjalla olevat opiskelijat, joten pääset varmasti myös keskustelemaan ja toteuttamaan suunnitelmia englanniksi ja Soteekkissa onkin oiva tilaisuus päästä oppimaan sosiaalialan sanastoa englanniksi.

Sosionomit työskentelevät eri asiakasryhmien kanssa, joita voivat olla esimerkiksi vanhukset, lapset ja kehitysvammaiset. Työpäiviin kuuluu palveluiden suunnittelu sekä toteutus. Nykyään Soteekissa maanantai ja tiistai on varattu palveluiden suunnittelulle ja muut päivät palveluiden toteuttamiselle. Sosionomin näkökulmasta asiakaskäynneillä tulee toimia aina asiakaslähtöisesti, kuunnella asiakkaan toiveita sekä toimia yhteistyössä muiden tiimin jäsenten kanssa.

Niin kuin varsinaisella työkentällä, myös Soteekissa pääsee suunnittelemaan ja kirjaamaan, joten jos olet ajatellut esimerkiksi ohjaajana työskentelyä, niin täällä pääset tutustumaan paperitöihin. Opiskelijat ovat pääasiassa itse vastuussa palveluiden suunnittelusta ja toteuttamisesta. Apua saa toki kysymällä!

Haastattelut

Haastattelimme eri alan opiskelijoita liittyen harjoittelun suorittamiseen Soteekissa.

Kaksi sosionomiopiskelijaa:

Mitä alaa opiskelet ja kuinka kauan harjoittelunne kestää? – opiskelemme sosionomeiksi ja harjoittelumme kestää viisi viikkoa.

Miten tuotte esille oman alan osaamista Soteekissa? – lähestymme asiakasta huomioimalla hänet  kokonaisvaltaisesti ja tuomme esiin sosiaalisia taitojamme. Tuomme myös hyvää energiaa työyhteisöön.

Mikä on parasta Soteekissa? – ehdottomasti porukka sekä ilmainen kahvi. Myös mukavat asiakkaat ja palvelut ovat aika parhaita.

Sairaanhoitajaopiskelija:

Mitä alaa opiskelet ja kuinka kauan harjoittelu kestää? – Opiskelen sairaanhoitajaksi ja harjoitteluni kestää viisi viikkoa.

Miten tuot esille oman alan osaamista Soteekissa? – Panostan aina asiakkaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin sekä turvallisuuteen.

Mikä on parasta Soteekissa? – Parasta Soteekissa on työskentely eri alan opiskelijoiden kanssa, koska nyt pääsee näkemään ja jakamaan eri näkökulmia yhdessä muiden kanssa.

Fysioterapeuttiopiskelija:

Mitä alaa opiskelet ja kuinka kauan harjoittelu kestää? – Opiskelen Fysioterapiaa ja harjoitteluni kestää kuusi viikkoa.

Miten tuot esille oman alan osaamista Soteekissa? – Yritän aina keksiä jotain fyysistä tekemistä asiakkaan kanssa ja koitan tuodaa omaa osaamista palveluihin

Mikä on parasta Soteekissa? – Olemme opiskelijoina vastuussa kaikesta suunnittelusta ja palveluiden tekemisestä, joten siinä oppii paljon ja pääsee työskentelemään eri alan opiskelijoiden kanssa.

Soteekin syyskausi on lähtenyt hyvin käyntiin ja palveluita toteutetaan ja suunnitellaan hyvää vauhtia. Harjoittelu Soteekissa menee tosi nopeasti, kun on paljon tekemistä. Toivotamme kaikille hyvää syksyn jatkoa!