112-päivä

Kirjoittaja: Sairaanhoitajaopiskelija Joanna Sainio

Vuodesta 1997 lähtien vietetystä 112-päivästä on muodostunut Suomessa perinne. Tänä vuonna mittariin täyttyy jo 26. vuosikerta. Vaikka Suomessa tämä tärkeä aihe on saanut huomiota jo 90-luvulla, Euroopan yhteistä 112-päivää on juhlittu ensimmäisen kerran vasta vuonna 2008.

Nykyään kyseinen päivä on tunnettu myös muualla Euroopassa. Euroopan komissio on yhdessä Euroopan parlamentin sekä neuvoston kanssa julistanut 112-päivälle oman kalenteripäivän, joka on 11. helmikuuta. Kampanja-aikaa on kuitenkin koko kyseinen viikko.

Kampanjatoiminta

Suomessa 112-päivä luo mahdollisuuden eri turvallisuustoimijoiden kampanjoimiselle, jonka tarkoituksena on edistää arkielämän turvallisuuden kehittämistä. Päätavoitteena on kiinnittää huomio tapaturmien sekä vahinkojen ennaltaehkäisyyn kotona, töissä ja vapaa-ajalla. Pienet teot voivat vaikuttaa suuresti sekä sinun että lähipiirisi turvallisuuteen. Tällä tavoin kampanja pyrkii luomaan Suomesta Euroopan turvallisimman maan.

Vaikka kampanjoinnista vastaa myös taustavoimina toimivat Suomen poliisi, pelastustoimi, Rajavartiolaitos, Hätäkeskuslaitos, sosiaali- ja terveysministeriö, sisäministeriö sekä opetushallitus, voi kuka tahansa järjestää päivään liittyvän tapahtuman omalla paikkakunnallaan teemaviikon aikana. Tapahtuman keskeisenä sisältönä on kertoa arkielämän turvallisuusasioista.

Hätänumero

Turvallisuusasioiden lisäksi 112-päivä muistuttaa myös koko EU:n yhteisestä hätänumerosta sekä sen oikeaoppisesta käytöstä. Hätänumero on 112. Kyseiseen numeroon voi soittaa ilmaiseksi, mistä tahansa liittymästä ilman suuntanumeroa.

Hätänumeroon tulee soittaa silloin, kun kohtaat hätätilanteen, tarvitset kiireellisesti viranomaisapua paikalle tai tiedät/epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan uhattuna tai vaarassa. Kun hätäkeskuspäivystäjä on puhelimen toisessa päässä, sinun tulee vastata esitettyihin kysymyksiin, toimia ohjeiden mukaisesti ja päättää puhelu vasta, kun olet saanut siihen luvan. Ole tietoinen, että hätänumeroon ei tule soittaa kiireettömissä tilanteissa, häiriötilanteissa, jotka eivät vaaranna ketään tai tiedustelutarkoituksessa.

Palvelukeskus Soteekin opiskelijoiden mielikuva

Palvelukeskus Soteekissa toimivat opiskelijat nostivat vahvinten esiin 112-päivästä poliisi-, ensihoitaja- ja palomiestoiminnan. Puhetta kehittyi myös hätäkeskuspäivystäjän ammatista sekä siihen kouluttautumisesta. Tietoisuus hätänumeroon soittamisesta sekä hätätilanteessa toimimisesta oli lähes jokaiselle keskusteluun osallistuneelle tuttua. Päivän päätavoite, eli turvallisuuden lisääminen arjessa, ei noussut esille keskustelussa ollenkaan.

https://112.fi/mika-on-112-paiva

https://112paiva.info/mika-112-paiva/

https://www.suomi.fi/palvelut/hatailmoituksen-tekeminen-hatakeskuslaitos/01a571b5-3eb9-4b49-a27e-ec8427737c5b

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *